Rabu, Mac 07, 2012

LAUT KE-4 TERBESAR DI DUNIA YANG HILANG SEJAK 2008

























Laut
Aral terletak di antara Kazakhstan dan Uzbekistan, dan merupakan laut yang keempat terbesar di dunia. Kebanyakan orang hari ini tidak mengetahui akan hal ini. Laut ini = 68.000 kilometer persegi, dan industri perikanan berkembang maju, kini laut yang merupakan 10% daripada saiz asal, terlalu masin dan tercemar untuk menyokong ikan. Malah laut ketiga terbesar di dunia, kini dianggap sebagai tiga buah tasik.

Di atas kematian Laut Aral adalah disebabkan oleh lencongan Amu dengan pemasukan Sungai Dar'ya dan Syr Dar'ya pada tahun 1960 adalah untuk menyediakan air pengairan untuk tanah pertanian tempatan. Lencongan ini secara dramatik mengurangkan aliran masuk sungai, menyebabkan Laut Aral mengecut sebanyak lebih daripada 50%, kehilangan dua pertiga daripada jumlah, dan untuk meningkatkan kemasinan yang berbeza - beza. Pada kadar semasa penurunan, Laut Aral mempunyai potensi untuk hilang sepenuhnya menjelang 2020.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota Kaki

Ingin saya jelaskan bahawa segala kandungan di dalam blog AkuSukaSeni adalah universal dan bukan 100% datang dari idea dan pengetahuan dari saya. Saya banyak mengambilnya dari blog-blog luar atau di mana-mana web yang saya jumpa. Oleh itu, saya tidak kisah jikalau anda semua ingin mengambil segala maklumat di dalam blog ini. Tak perlu tanya lagi ya :)