Rabu, Julai 10, 2013

KILANG PEMBUATAN TOPENG ANONYMOUS

Proses menghasilkan topeng muka Guy Fawkes, yang kini digunakan oleh hampir semua penunjuk perasaan di seluruh dunia, dirakamkan sedang disiapkan di sebuah kilang di Sao Goncalo di Rio de Janeiro pada 28 Jun 2013.

Guy Fawkes yang popular menerusi filem "V for Vendetta", telah menjadi simbol global kebangkitan rakyat dan protes serta ikon 'tanpanama' atau 'anonymous' atau 'anonymity'.



"Topeng ini kini menjadi kebiasaan dalam mana-mana demonstrasi dan tunjuk perasaan di seluruuh dunia dalam usaha penentangan terhadap kekejaman dan kebatilan kerajaan yang dirasakan tidak sesuai oleh rakyat. Saya berbangga dan gembira apabila rakyat menggunakannnya untuk menegakkan kebenaran dan menyuarakan pendapat. Ianya unik dan budaya ini sangat terkenal di seluruh dunia.", David Lloyd, artis yang telah mencipta imej asal topeng tersebut untuk filem dan komik yang ditulis Alan Moore.












































Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota Kaki

Ingin saya jelaskan bahawa segala kandungan di dalam blog AkuSukaSeni adalah universal dan bukan 100% datang dari idea dan pengetahuan dari saya. Saya banyak mengambilnya dari blog-blog luar atau di mana-mana web yang saya jumpa. Oleh itu, saya tidak kisah jikalau anda semua ingin mengambil segala maklumat di dalam blog ini. Tak perlu tanya lagi ya :)