Sabtu, Julai 13, 2013

PATUNG KERTAS

Projek seni yang menampilkan patung kertas yang cute di jalanan ini adalah merupakan sebagai reaksi terhadap ketidakstabilan politik yang berlaku di Belarus pada musim luruh tahun 2011 yang lalu.

Digelar sebagai 'negara diktator terakhir di Eropah', Belarus ketika itu yang baru selesai pilihanraya pemilihan presiden pada Disember 2010 menyaksikan keadaan tidak stabil di mana hampir setiap hari penangkapan dibuat, protes aman dan apa-apa sahaja bentuk perhimpunan diharamkan. Keadaan ini menyebabkan Minsk, ibu negara Belarus menjadi lengang. Sebagai reaksi terhadap ketidak adilan ini, satu projek seni dilancarkan sebagai simbolik untuk mengganti pihak rakyat yang dilarang daripada berhimpun dan menyuarakan pendapat. Digelar sebagai 'Freedom on Paper', patung-patung kertas berbentuk kartun manusia diletakkan di sekitar tempat-tempat ikonik di Minsk dan diambil gambar sebagai usaha untuk memberi inspirasi dan harapan kepada rakyat.

Projek ini mendapat sambutan di mana ramai di kalangan pengikut mereka di Belarus dan negara-negara luar yang mencetak patung kertas tersebut dan mengambil gambar masing-masing di bandar-bandar di sekitar Eropah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota Kaki

Ingin saya jelaskan bahawa segala kandungan di dalam blog AkuSukaSeni adalah universal dan bukan 100% datang dari idea dan pengetahuan dari saya. Saya banyak mengambilnya dari blog-blog luar atau di mana-mana web yang saya jumpa. Oleh itu, saya tidak kisah jikalau anda semua ingin mengambil segala maklumat di dalam blog ini. Tak perlu tanya lagi ya :)