Sabtu, Disember 11, 2010

10 KEANEHAN MANUSIA DI ASIA YANG MENGEJUTKAN DUNIA

1. The Horny Grandma [CHINA]



Granny Zhao ada seorang wanita tua dari Zhanjiang yang menjadi terkenal kerana 'tanduk' tumbuh di dahinya.


2. The Over-Sized Fingers [CHINA]



Liu Hau dari Jiangsu China memiliki tangan kiri sebegini sejak lahir lagi. Ibu jari, jari telunjuk dan jari tengah yang aneh dan tumbuh membesar tidak terkawal. Kondisi ini disebut macrodactyly. Pada tahun 2007, beliau menjalani pembedahan tangannya di hospital Shanghai. Dari operasi pembedahan itu, doktor membuang 5.1 Kg daging dan tulang.


3. The Tree-Trunk Leg [CHINA]



Chen Zongtao memiliki kaki kanan yang sebenar 150paun / 75kg. Doktor mengatakan bahwa dia menderitai penyakit neurofibroma, sejenis tumor. Tidak diketahui samaada Chen sudah dibedah atau belum..


4. The Chinese Elephant Man [CHINA]



Huang Chuncais popular dengan gelaran ‘Chinese Elephant Man. Tumor seberat 15 kg telah menarik kulit wajahnya sehingga kelihatan sangat aneh. Ini membuat Huang sangat menderita, beliau akan melepasi masa makannya dengan begitu susah payah. Doktor di Fuda Cancer Hospital di GhuangZhou menawarkan utk menjalankan pembedahan percuma kepada beliau. Gambar di atas diambil selepas pembedahan kedua.


5. The Man With A Twin [INDIA]



Awalnya warga di Nagpur mengesyaki Sanju Bhagat yang perutnya membuncit tidak normal adalah kerana beliau seorang penagih alkohol yang serius. Petani yang berusia 36 tahun itu mengesyaki sesuatu pada perutnya, lalu beliau menjalankan pemeriksaan doktor. Doktor mengesahkan terdapat parasit kembar Bhagat didalam perutnya yang berjantina lelaki. Atas pengaruh kembarnya, nafsu makan Bhagat lebih kuat dibandingkan dgn orang yang normal.


6. The Human Octopus [INDIA]



Laksmi Tatm dilahirkan cacat dgn bertangan 4 dan berkaki 4. Penduduk percaya bahwa Laksmi adalah penjelmaan Dewi Laksmi, iaitu salah satu yang dipuja oleh pengikut Hindu. Pada usia 2 tahun, Laksmi menjalani pembedahan mengasingkan parasit kembarnya. Kini, Laksmi seorang yang cantik dengan bertangan 2 dan berkaki 2 seperti orang normal.


7. The Tree Man [INDONESIA]



Laki-laki Pohon Indonesia yang dikenali sebagai Dede menderita kerana gabungan Human Papilloma Virus (HPV) dan mengganggu genetik. Pertumbuhan kutil yang terus menerus sudah mengambil-alih sebahagian tubuhnya. Akibatnya ia mendapat ejekan dari banyak orang, bahkan sampai kehilangan pekerjaannya. Akhirnya pertolongan pun datang, Dede yang telah memiliki dua anak ini pun menjalani pembedahan di Hospital Hasan Sadikin Bandung dengan kos ditanggung oleh kerajaan.


8. The Gigantic Face [VIETNAM]



Lai Ti Dao adalah seorang gadis kecil yang menderita penyakit tumor Schwannoma, yang awalnya hanyalah sebuah benjolan biasa di kerongkongannya. Namun benjolan ini kemudian membesar dan nyaris membunuhnya. Beliau diterbangkan ke Miami Amerika. Di sana dia menjalani pembedahan selama 10 jam, dan doktor membuang 10 paun tumor.


9. The Conehead [VIETNAM]



Nguyen Xuan Minh berusia 5 tahun ketika gambar ini diambil di Tu Du Hospital 2005. Dipercayai kanak2 ini mangsa radiasi yang dihasilkan dari perang Amerika - Vietnam.


10. The Stunted Fingers [VIETNAM]



Le Thi Hoa adalah salah seorang anak cacat yang juga dikatakan sebagai mangsa radiasi kimia perang. Sejak dilahirkan beliau memiliki jari2 yang sangat kerdil. Namun, dia tidak pernah berhenti menulis dengan "gaya tulisan tangan yang sangat baik."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota Kaki

Ingin saya jelaskan bahawa segala kandungan di dalam blog AkuSukaSeni adalah universal dan bukan 100% datang dari idea dan pengetahuan dari saya. Saya banyak mengambilnya dari blog-blog luar atau di mana-mana web yang saya jumpa. Oleh itu, saya tidak kisah jikalau anda semua ingin mengambil segala maklumat di dalam blog ini. Tak perlu tanya lagi ya :)