Rabu, Disember 01, 2010

AXOLOTL - IKAN COMEL YANG BERKAKI


Axolotl (Ambystoma mexicanum) adalah dari jenis salamander yang menghabiskan masa hidupnya dalam bentuk larva. Binatang eksotik yang unik ini juga dikenali sebagai “Mexican Walking Fish” sebab ia kelihatan seperti ikan yang memiliki tangan dan kaki. Akan tetapi, sebenarnya Axolotl bukanlah sejenis ikan, melainkan sejenis salamander langka yang terdapat di Mexico City.

Panjang Axolotl boleh mencapai 30 cm, tetapi rata-rata ukurannya hanya 15 cm. Warna tubuhnya hitam atau coklat keperangan dan banyak juga yang albino dengan warna yang lucu misalnya merah muda, kelihatan sangat comel. Haiwan ini memiliki insang yang berada diluar tubuhnya. Insang ini berada disamping kepalanya dan seakan-akan seperti tanduk. Orang-orang Timur sering menimbulkan fantasi yang dikaitkan pada suatu lagenda mengenai ular naga / ikan naga.





Axolotl dapat hidup hingga 10 - 15 tahun dan mampu membesar sepanjang 60cm. Bahkan pernah tertangkap seekor Axolotl raksasa di pedalaman Mexico yang berukuran 1.4 meter, penemuan itu benar-benar mengejutkan, tetapi setelah diteliti itu hanyalah keadaan abnormal yang jarang terjadi (gigantisme).



Axolotl hidup dalam air dan suka memakan ikan kecil, cacing, dan larva. Haiwan ini kadang-kadang muncul di permukaan air. Salamander jenis ini adalah salamander yang digolongkan di dalam Salamander jenis berbahaya, kerana dapat menyemburkan racun asin dari mulutnya, namun jika kelenjarnya di buang dengan cara yang betul maka haiwan ini dapat dijadikan peliharaan yang lucu.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota Kaki

Ingin saya jelaskan bahawa segala kandungan di dalam blog AkuSukaSeni adalah universal dan bukan 100% datang dari idea dan pengetahuan dari saya. Saya banyak mengambilnya dari blog-blog luar atau di mana-mana web yang saya jumpa. Oleh itu, saya tidak kisah jikalau anda semua ingin mengambil segala maklumat di dalam blog ini. Tak perlu tanya lagi ya :)