Jumaat, Disember 03, 2010

KENDERAAN DARAT TERPANTAS DI DUNIA



Bloodhound Supersonic

Upaya manusia untuk menembus kecepatan tidak pernah berhenti. Sekumpulan tim dari Inggris merancang untuk memecah rekod kendaraan
darat tercepat di dunia yang hingga kini belum juga terpecahkan, sejak 13 tahun lalu.

kereta ini dinamakan Bloodhound Super Sonic Car (SSC), dirancang untuk mencecah 1000 mil per jam atau sekitar 1600 km per jam.

Dengan kecepatan tersebut, Bloodhound bahkan mengalahkan kecepatan peluru yang ditembakan dari pistol revolver Magnum 0.357 yang
berkecepatan 441 meter per saat.

"Kami mendapat banyak tawaran dari berbagai syarikat di seluruh dunia, yang ingin menjadi sponsor," ujar Richard Noble, director project
pemecahan rekor itu, kepada BBC News.


INSIDE BLOODHOUND

Enjin Bloodhound kombinasi daripada roket Falcon dan sebuah mesin jet EJ200 yang digunakan pada pesawat tempur Eurofighter Typhoon.

Enjin jet ini mampu mengluarkan daya sekuat sembilan tan, sementara enjin roket akan menyediakan daya tambahan sebesar 12 tan.



Eurofighter Typhoon


Bloodhound dibuat dari campuran tipis. Roda dibuat dari campuran aluminium padat, berat 97 kg dan 90 cm diameter.
Khusus untuk tayar ini, Lockheed Martin, pembuat pesawat jet F-22 Raptor dan F-35, yang akan membuatnya.
Tayar merupakan elemen penting, kerana dijangka berputar dengan kelajuan tertinggi 170 revolusi pada saat (sekitar 10.200 rpm).
Tekanan pada tayar juga dijangka sekitar 150 megapascal.

Sementara pembuat enjin jet di mobil F-1, Cosworth, yang baru saja bergabung, akan terlibat dalam pembuatan satu unit kuasa yang
mengawal oxidiser cecair dalam Bloodhound roket. Dan Hampson Industri akan membina bahagian belakang kereta.

Rekod ini akan diadakan di Hakskeen Pan di Wilayah Cape utara, Afrika Selatan. Di pusat sepanjang 20 km dan 1.5 km lebar, sepanjang trek, tidak boleh ada walalupun satu batu kerana boleh menyebabkan kemalangan.

Oleh itu, sekitar 300 orang tempatan telah dikerahkan untuk membersihkan trek dari batu. Bloodhound musti melakukan dua kali lintasan untuk memecahkan rekod ini. Keputusan kelajuan secara purata itulah yang akan menjadi kelajuan rasmi dari kenderaan itu.

Bloodhound pembinaan akan bermula pada bulan Januari tahun hadapan. Rencananya, Bloodhound akan memecahkan rekod baru kereta terlaju didunia pada tahun 2012.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota Kaki

Ingin saya jelaskan bahawa segala kandungan di dalam blog AkuSukaSeni adalah universal dan bukan 100% datang dari idea dan pengetahuan dari saya. Saya banyak mengambilnya dari blog-blog luar atau di mana-mana web yang saya jumpa. Oleh itu, saya tidak kisah jikalau anda semua ingin mengambil segala maklumat di dalam blog ini. Tak perlu tanya lagi ya :)