Sabtu, Disember 11, 2010

TEMPAT-TEMPAT YANG 'TER' DI DUNIA



TEMPAT TERSEJUK DI DUNIA



Antartika merangkumi enam benua paling besar di dunia yang mempunyai area sangat luas iaitu sekitar 14 juta km² yang sebahagian besar diliputi oleh ais (98%).


TEMPAT TERPANAS DI DUNIA



Tempat paling panas di dunia ialah Gurun Sahara. Gurun Sahara terletak di bahagian utara benua Afrika mempunyai keluasan 9 juta km² dan merupakan gurun pasir terluas di dunia.


TEMPAT TERTINGGI DI DUNIA



Pegunungan Mount Everest atau biasanya disebut sebagai Sagamatha merupakan puncak tertinggi di dunia. Tingginya sekitar 8,850 meter atau 29,035 kaki dari aras laut. Nama Sir George Everest merupakan nama yang di pakai untuk puncak tersebut sebagai tanda penghormatan. Puncak ini membentang antara Sagarmatha Nepal hingga Tibet di China.


SUNGAI TERPANJANG DI DUNIA



Sungai Nill merupakan sungai paling panjang di dunia, sungai ini melalui 9 negara di benua Afrika. Aliran sungai Nil dibagi dua iaitu Sungai Nil Putih (The White Nile) dan Sungai Nil Biru (The Blue Nile). Pada awalnya sungai Nil Putih ini merupakan aliran dari danau victoria, Uganda kemudian mengalir sampai ke Sudan dan Mesir. Sedangkan Sungai Nil Biru bermula dari Danau Tana, Ethiopia dan mengalir hingga ke Zaire, Kenya,Rwanda,Tanzania dan Burundi. Sungai Nil ini mempunyai panjang sekitar 5,584 km atau 3,470 batu.


BATU KARANG TERBESAR DI DUNIA



Barrier Reef merupakan batu karang yang paling besar di dunia yang terdiri dari 3,000 jenis individu batuan karang kecil dan 900 yang berbentuk pulau-pulau kecil. Barrier Reef ini terletak di lautan Australia yang mempunyai panjang 2,600 km dan mempunyai luas sekitar 344,400 km².


GUNUNG AKTIF PALING BAHAYA DI DUNIA



Gunung Kilauea merupakan gunung yang berada di kepulauan Hawaii. Apabila tiba masanya meletus gunung ini mengeluarkan 90% lavanya yang panas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota Kaki

Ingin saya jelaskan bahawa segala kandungan di dalam blog AkuSukaSeni adalah universal dan bukan 100% datang dari idea dan pengetahuan dari saya. Saya banyak mengambilnya dari blog-blog luar atau di mana-mana web yang saya jumpa. Oleh itu, saya tidak kisah jikalau anda semua ingin mengambil segala maklumat di dalam blog ini. Tak perlu tanya lagi ya :)